X
تبلیغات
بهداشت عمومی - بهداشت روان یعنی چه؟

بهداشت عمومی

این صفحه سعی در اطلاع رسانی بهداشتی با زبانی ساده و طرح مشکلات سلامت برای گوشهای شنوا دارد.

بهداشت روان یعنی چه؟

از آنجاييكه طبق مطالعات رسمي و غير رسمي در صد بالايي از نقصان سلامت افراد جامعه مربوط به روان آنها مي باشد برآن شدم تا با توجه به منابع كارايي كه در اختيار داشتم در طي روزهاي آينده مسايلي را در اين زمينه بيان كنم هرچند قبل از انتشار اين مطالب ير خود واجب مي دانم منبع آنرا نيز خدمت دوستان متذكر شوم منبع مورد استفاده سالنامه سلامت مي باشد كه به عنوان يك نر م افزار رايگان در اختيار عموم قرار دارد اما خود سالنامه سلامت نيز اين مطالب را از بي بي سي پرشن اخذ نموده است البته فونت نگارش شده در برنامه چشمان را اذيت ميكند بگذريم ، البته بسياري از جنبه هاي مشكلات مربوط به مسايل ؟؟؟ است كه متاسفانه تاكنون راه معقولي براي بحث در مورد آنها در ايران در نظر گرفته نشده است.
بهداشت رواني چيزي بيش از فقدان بيماري رواني است? اغلب افراد جامعه از سلامت روان خود غافل بوده و نسبت به آن بي اعتناء ميباشند. ويژگيها و معيارهاي بهداشت روان را ميتوان اينگونه برشمرد: 1- کيفيت انديشيدن توام با آرامش با رويکردي خنثي و يا مثبت است. در مقابل انديشه پر تنش، آزار دهنده و منفي. 2- افکار بدون هيچ مقاومتي مي آيند و مي روند، بدون آنکه تنش قابل توجهي ايجاد کنند. در مقابل تفکر وسواسي و تکرار شونده. 3- فرد در زمان حال زندگي ميکند و تمام حواسش معطوف کاري است که در حال انجامش است. در مقابل فردي که غالب اوقات در خشم از گذشته و ترس از آينده بسر ميبرد. 4-احساس آرامش، امنيت، شفقت، شوخ طبعي، قدر شناسي، رضايت و کنجکاوي. در مقابل احساس تنش، خشم، نا امني و نفرت. 5- زندگي کنترل پذير مي نمايد. در مقابل احساسي که زندگي از کنترل شما خارج است. 6- مشکلات قابل حل بنظر ميرسند و فرد خوشبينانه به مشکلات خود مينگرد. در مقابل مشکلات حل ناپذير بنظر رسيده و فرد بدبينانه به مشکلات خود نگاه ميکند. 7- عزت نفس و اعتماد بنفس بالا. در مقابل اعتماد بنفس پايين و احساس اضطراب و نا اميدي. 8- فرد احساس خوبي نسبت به خود دارد. فرد نقاط ضعف و قوت خود را بخوبي ميشناسد. 9- فرد اجازه نميدهد احساساتي مانند ترس، خشم، عشق، حسادت، گناه و اضطراب تمام وجودش را در برگيرند. 10-توان برقراري روابط اجتماعي و بين فردي رضايت بخش و پايدار.
11-توانايي خنديدن به خود و با ديگران.
12- فرد با وجود اختلاف عقايد، تفاوتها و کاستي ها براي خود و ديگران احترام قائل است.
13-توانايي پذيرش مشکلات و ناکاميهاي زندگي.
14- استقلال در تصميم گيري. عدم هراس از مشکلات و توانايي در حل بهنگام آنها.
15-توانايي سازگاري با محيط پيرامون و تغييرات.
16- داشتن روحيه شاد و با نشاط.
17-توانايي تامين نيازهاي شخصي.
18-توانايي لذت بردن از زندگي. 19- توانايي برقراري تعادل و توازن: ميان کار و تفريح، خواب و بيداري، استراحت و فعاليت بدني، تنهايي و معاشرت با ديگران، داخل خانه ماندن و از منزل خارج شدن. 20- انعطاف پذيري: افرادي که داراي عقايد خشک بوده و در هيچ شرايطي حاظر به تغيير عقايد خود نيستند (حتي با استدلالهاي روشن و متقاعد کننده) در واقع خود را معرض استرس زيادي قرار ميدهند. انعطاف پذيري در انتظارات و احساسات نيز ضرروي است. افرادي که برخي احساسات و هيجانات خود را سرکوب کرده و از ابراز آنها نگراني دارند خود را در معرض بيماريهاي رواني قرار ميدهند. فرد ميبايست توانايي تغيير کردن، رشد کردن و تجربه کردن طيف وسيعي از احساسات را همگام با تغيير شرايط زندگي دارا باشد. 21- (قابليت ارتجاعي) تاب آوري: در فيزيک به توانايي بازگشت به شکل اوليه پس از خم شدن، کشيده شدن و يا فشرده شدن ميباشد. اما در روانشناسي به مفهوم بازگشت به وضعيت عادي و طبيعي پس از مواجهه با ناملايمات روزگار، تغييرات و استرسها با حداقل درد و رنج است. يعني همان تاب آوردن زير فشار رواني و حفظ ثبات احساسي و سلامت رواني. توانايي کنار آمدن با ناملايمات و سازگاري با تغييرات. بيرون آمدن از شرايط سخت. ميزان مقاومت و تحمل شما. 22-توانايي دوست داشتن و عشق ورزيدن و همچنين دوست داشته شدن.
23-خلاق و بهره ور بودن.
24- توانايي بهره گيري از قوه تخيل. خيالپردازي نيز براي سلامتي روان ضروري است. اما تا حدي که فرد قادر باشد ميان تخيل و واقعيت تفاوت قائل شود و آن دو را از هم تميز دهد. [Image]
25-فرد احساسات خود را ميشناسد. چند نکته براي حفظ سلامت رواني 1- مهارتهاي حل مسائل و اختلافات را فرا گيريد.
2-اعتماد بنفس و عزت نفس خود را افزايش دهيد.
3-هرگز خود را قرباني قلمداد نکنيد.
4- روشهاي مديريت زمان را بياموزيد. 5- اجازه ندهيد احساسات شما در درونتان انباشته گردند. احساسات خود را با ديگران در ميان گذاريد. 6-از بحثها و نزاع هاي غير ضروري اجتناب ورزيد. 7-عواملي که در شما ايجاد استرس مي کنند را شناسايي کرده و مواجهه با آنها را به حداقل برسانيد. 8-تکنيک هاي تمدد اعصاب و آرامش يافتن را فرا گيريد. 9-به اطرافيان خود بي توجه نبوده و در صورت لزوم ياري دهنده آنان باشيد و در حد توانايي خود بکوشيد مشکلاتشان را رفع کنيد. 10- از زندگي خود لذت ببريد. کاري را انجام دهيد که به آن علاقمند هستيد. جايي برويد که دوست داريد آنجا باشيد. براي خودتان زندگي کنيد و نه براي ديگران. 11- تنها با افراد شاد و هم عقيده با خود معاشرت کنيد. جدا از افرادي که اعتماد بنفس شما را کاهش ميدهند دوري کنيد. (افرادي که ناعادلانه از شما انتقاد کرده و يا تحقيرتان ميکنند) 12-از کمال گرايي بپرهيزيد.هيچ کس کامل نيست. 13- براي خود اهداف معقول، واقع گرايانه و در حد توانايي تان تعيين کنيد. 14- چيزهايي که قادر نميباشيد در خود و ديگران تغيير دهيد را بپذيريد. ديگران را همانگونه که هستند بپذيريد. 15-خشم خود را کنترل کنيد.
16-اشتباهات خود و ديگران را مورد بخشش قرار دهيد.
17-به قدر توانايي خود کار کنيد.
18- در زمان حال زندگي کنيد. از گذشته درس بگيريد و براي آينده برنامه ريزي کنيد. 19- رژيم غذايي متعادل لازمه بهداشت روان است. از مصرف الکل وکافئين بپرهيزيد. سيگار نکشيد و فعاليت بدني را ترک نکنيد. خواب کافي داشته باشيد. 20- تاب آوري، انعطاف پذيري و ايجاد توازن را فراموش نکنيد. 21- مسئوليت زندگي خود را بپذيريد. از ديگران انتظار نداشته باشيد تمام نيازهاي شما را تامين کنند. خودتان اين کار را مي بايست انجام دهيد. * بهداشت روان همان پندار نيک، گفتار نيک و کردار نيک است
+ نوشته شده در  شنبه بیست و هفتم آذر 1389ساعت 8:4  توسط بالتازار  |